Koupě motorky na Kanárských ostrovech - Andyho Cestopisy

Koupě motorky
na Kanárských ostrovech

Dobrodružství a 2 měsíce úředničiny

Royal Interceptor 650

Proč

Na začátku října jsme se na zimu přemístili z Prahy na Kanárské ostrovy. Hned po pár dnech a jsem začal přemýšlet o tom, že by se na Kanárských ostrovech hodila motorka. Kanárské ostrovy jsou pro motorkáře rájem. Serpentíny do kopců s odměnou epických výhledů na vrcholech jsou tu standardem, ideální počasí se zmiňovat asi ani nemusí.  

Okoukl jsem půjčovny a ceny se pohybovali okolo 80-120 Euro za den. Půjčení auta na den vyjde na polovičku, takže půjčování motorky není extra ekonomická záležitost a od tého myšlenky jsem tedy raději ustoupil. Začal jsem ale sledovat inzeráty ojetých motorek, nejdříve na Facebook Marketu a pak na španělském serveru Milanuncios.

Cena motorek ve Španělsku není extra odlišná od cen v České republice. Takže  hlavním motivem bylo užít si objevování Kanárských ostrovů ze sedla motorky. Cesta na motorce z ostrovů do Prahy je také něco na co se těším. A to že jsem už delší dobu přemýšlel o tom, že bych si chtěl koupit stylovější motorku vlastně teď jen vyvrcholilo jejím uskutečněním.

Nicméně kupovat motorku v jiné zemi, i když v rámci EU, není zrovna věc, kterou bych komukoliv mohl doporučit. Nebo alespoň ne v případě, že motorku chcete rovnou i používat. Koupě motorky v zahraničí a její převoz do ČR je celkem normální záležitost, problém však nastává na administrativní úrovni, když chcete v dané zemi na motorce i jezdit.

Pro kontext jen doplním, že moje současná motorka je Honda Revere NTV 650, kterou jsem koupil za něco málo přes 30 tis. a se kterou jsem z Prahy dojel až na Saharu

Royal Interceptor 650

Výběr motorky

Možná i přes rok jsem procházel procesem výběru motorky, kterou bych chtěl. A došel jsem k závěru, že to bude Royal Enfield Interceptor 650. Tady na Kanárských ostrovech jsem však koukal po všem co se objevilo a asi jsem chtěl objevit i něco levnějšího. V úvahu připadli i jiné modely, jako Royal Enfield Himalayn (levnější, ale příliš slabá), Roayl Enfield Bullet 500 (cool, ale příliš podezřelá), Triumph Bonneville (příliš drahá a možná moc nízká).

V listopadu 2024 jsem si naplánovali výlet, abychom objevili i jiný ostrov než Gran Canarii.  Zabookovali ubytko a lístky na loď, abychom si užili prodloužený víkend na ostrově Fuerteventura. 

Očekáváný víkend byl pár dní před námi, když se objevil inzerát s Interceptorem, přesně v mé vysněné barvě a co tomu náhoda nechtěla, motorka byla na Fuerteventuře. To vypadá jak znamení. Tak na inzerát píšu a přátelský Orlando rychle odepisuje, že motorka je volná a že si v pátek můžeme domlouvit obhlídku. 

Royal Interceptor 650

Příprava na koupi

To, že si jen tak nemůžu koupit motorku v cizí zemi mě napadlo už na začátku a tak probíhal můj průzkum toho, co je zapotřebí už hned na začátku myšlenky koupě motorky po příjezdu na Gran Canarii. Vyhledával jsem si různé infromace a provázelo to i spoustu konzultací s umělou inteligencí. Některé informace byli někdy zavádějící, ale většina informací byla stěžejních. 

Abych si je ověřil, vyrazil jsem na Dopravní inspektorát. Kde mi bylo potvrzeno, že potřebuji 2 základní věci: 

  1. musím mít zdejší identifikační číslo NIE 
  2. musím mít trvalou adresu ve Španělsku nebo smlouvu o pronájmu minimálně na 1 rok

K získání NIE stačí zajít na Policii s vyplněným formulářem, který se najde na webu společně s dalším formulářem, se kterým je potřeba zajít do banky a zaplatit poplatek 10 Euro. Přicházím do banky s formulářem – paní mi říká, to musíte zaplatit přes támhlety bankomaty, tak to děláme všichni. Ale bere to jen španělský karty. A sakra… A když to chci zaplatit po staru papírovými penězi? Byla mi doporučena jiná pobočka, kde to ještě umí. Když dorazím na tuto kouzelnou pobočku, tak mi paní úřednice, vykukující svým drdolem zpoza monitoru jejích počítače oznámí, že k zaplacení tohoto formuláře potřebuje moje NIE. Tak jí říkám, že abycho mohl mít NIE, tak musím nejdřív zaplatit tento formulář. Paní odpovídá, že jejich systém jí nedovolí, abych zaplatil za formulář k získání NIE, pokud NIE ještě nemám. Jemně vykulím oči a vyčkávám, protože úřednice svou větu sice vypustila z úst, ale její prsty bušili do klávesnice dál a nevzdávala to. Na této pobočce, kde je ještě možné po staru platit bankovkami, se za mnou tvoří fronta lidí důchodového věku a díky mému zajímavému případu se mi jim všem podařilo pomoci s protahováním krků, když se snažil vykoukat o co mi asi jde. 

Já jen seděl a čekal jak to dopadne. Po chvíli paní oznámí, že to dokázala, já se jen pro jistotu zeptal, jestli je to možné zaplatit kartou, nebylo, tak ještě že ty bankovky u sebe mám 🙂 Úkol splněn. Vyrážím na policii, odevzdávám dokumenty a za 4 dny mám NIE. 

Co se týče bodu 2, tedy získání trvalého pobytu a nebo roční smlouvy o pronájmu, tak jsem šel cestou trvalého pobytu. Ten se totiž hodí i pro levnější cestovaní po ostrovech. Člověk získá slevu 75 % na všechny letenky a paluběnky mezi ostrovy a dokonece i při letech na pevninu (pokud letíte v rámci Španělska). Administrativní proces toho jak získat trvalý pobyt není nijak komplikovaný. Háček je jen v tom, že musíte znát někoho, kdo si vás nechá zapsat na svoji adresu a bude vám věřit, že jeho byt nezastavíte při půjčce v bance. Né že by to bylo možné, ale obavy se rodí především v hlavě 🙂 

Proces vyřízení trvalého bydliště trvá přesně 30 dní od podání žádosti na jednom úřadě a následném vyzvednutí potvrzení na jiném úřadě. 

Se všemi těmito papíry vyrážím opět na dopravní inspektorát se optat, zda mám vše potřebné k tomu, abych si mohl koupit a používat motorku. Paní se mě rovnou zeptá, jestli neznám SPZ motorky,  kterou si chci koupit, naštěstí Orlandu vyfotil motorku do inzerátu i ze zadu, takže jsem SPZ znal. Paní úřednice mi díky tomu rovnou oznámila, že motorku můžu bez problémů koupit, že na ní nejsou vypsané žádné finanční zátěže. Jupííí… jde se na to.  

Kanárské ostrovy - Gran Canaria

Průběh koupě

Ještě tentýž den, co jsme přijeli lodí na Fuerte venturu se setkávám s Orlandem na adrese, kterou mi poslal. Očekával jsem, že to bude jeho dům, ale bylo to opuštěné parkoviště za městem. Nepůsobilo to zrovna důvěryhodně. Ale Orlando byl hned od začátku sympaťák. Ale popravdě, podvede vás především ten, komu jste ochotni důvěřovat… takže… 

Prohlížím si motorku, nejsem zrovna technický expert, spíš uživatel. Taky trochu herec, takže se tvářím, že vím co dělám a prohlížím si motorku ze všech možných úhlů. Vypadá jak nová, má najeto cca 2000 km, není vlastně moc co řešit a najít. Orlando bez váhání říká, ať ji projedu. Půjčuje mi helmu a udělám pár koleček na parkovišti. 

Říkám, že je skvělá, ale váhám… Co ta helma Orlando, ta by šla přihodit? Paráda. 

Dopředu jsem byli domluvení, že budu případně platit hotovostí. Víte jak si vyberete 5200 Euro z bankomatu? Těžko. Je to akce na týden, chodil jsem obden do bankomatu, který mi za den byl ochoten vydat maximálně 2000 Euro. Jediná banka, co mi to dovolila je BBVA. Poplakty jsou asi 200 Kč za výběr. Nezapomněl jsem u svý český banky samozřejmě nahlásit, že budu vybírat větší částku. V mBank mi oznámili, že by to mělo být v pořádku, že jejich automatický systém to zvládne určitě dobře vyhodnotit. Zvládl to. V baťůžku jsem tak měl pro Orlanda připarveno velkou hromádku bankovek. 

Jak budeme Orlando postupovat? Zajdeme do Gestoriee, tam jim dáme naše dokumenty a oni zařídí převod vlastnictví motorky ze mě na tebe. 

Za tuhle službu si Gestorie naúčtuje 120 Euro. Taky musím zaplatit daň z převodu. V gestorii slečna položí otázku. Do smlouvy můžeme napsat, že mám motorka hodnotu 5200 Euro a daň bude 400 Euro nebo tam můžeme napsat, že jste si motorku navzájem prodali za 1000 Euro a daň bude 100 Euro. Je možné, že až na to někdo přijde, tak se mu to nebude zdát a budete muset doplatit těch 300 Euro, ale většinou se to nestává. Jak si to přejete?

Orlando mi dává klíčky od motorky, já mu sázím bankovku po bankovce do ruky a společně počítáme. Mezi řečí říkám, že teď ještě musím sehnat někde rukavice. Orlando se podívá na svý ruce a už sundavá svý kožený rukavice a přihazuje je k motorce. Dodává, že má v baťůžku štít na přední část motorky a padací rámy na strany motorky. Že mi je dá k tomu. Ptám se ho, jestli mi to někde někdo teď o víkendu tady bude schopnej nainstalovat, říká že ne. Hmm… jak já to jen odvezu? Orlando kouká na svůj baťůžek a říká, moment… a už z baťůžku loví všechny svý osobní věci, aby mi nechal doplňky i s baťůžkem. Ale to už jsem Orlanda zastavil, vzal si od něj jen doplňky a baťoh mu nechal. 

Royal Interceptor 650

Povinné ručení

Další zajímavá disciplína. Abyste mohli používat motorku v dané zemi, musíte si k ní pořídit povinné ručení. A to třeba i v případě, že do cizí země s motorkou přijedete a chcete tu s ní strávit delší dobu. Takže může například nastat situace, že budete platit povinné ručení jak v ČR, tak ve Španělsku, pokud chcete trávit půl roku v jedné a půl roku v druhé zemi.

Povinné ručení za motorku Čechách, mě pro mojí druhou motorku Honda Revere NTV 650 stojí něco kolem 3 000 Kč na rok. 

Tady ve Španělsku u nejvíc známé pojišťovny Mapfre stojí povinné ručení na rok něco mezi 15-20 tis. Kč. To nebyla zrovna cesta, kterou jsem se chtěl vydat. Naštěstí stejně jako v ČR, i tady jsou srovnávače pojišťoven a nejlevnější pojištění mi to našlo u nějaké pojišťovny Reale Seguros.  Nešlo mi zas tolik o to jaké mají pokrytí, ale o to, abych mohl legálně motorku používat. A cena vycházela na už příjemnějších 6 500 Kč.

Vyrazil jsem na pobočku, abych to vyřešil osobně. Na první pobočce, kterou jsem našel na Google Maps sice vše vypadalo skrz výlohu v pořádku, ale nefungovali, vchod neměli nijak označený, otevírací doba neexistovala. Vyrazil jsem na druhou… na třetí… aaa třetí už byla funkční. Je to pobočka ve velikosti veřejných toalet, sedí v ní jeden úředník a jeden klient. Kanárkové si rádi povídají. A pojišťováci jak známo také. Ale v tomhle případě to byl klient, co asi půl hodiny vyprávěl pojišťovákovi příběhy ze života a co bude mít v neděli asi k obědu. Trpělivost je stavební kámen úspěchu, říkám si každých 5 minut čekání. Pak se konečně rozloučí svým kanárovsky obligátním „Hasta luego mi niño!“, což by se přeložilo jako „Brzy naviděnou mé dítě!“ a přišla řada na mě. 

Jak Vám můžu pomoci? 
Rád bych povinné ručení pro svou motorku. 
Máte už u nás něco pojištěného?
Nemám.
Tak vám nepomůžu. Běžte o pár bloků výše, tam je nějaká jiná pojišťovna, snad vám pomůžou.

Trpělivost je stavební kámen úspěchu, Andy! Pokračuji tedy na další pojišťovnu, která se ukáže býti offline srovnávačem pojišťoven. Slečna si mě vyslechne. Zadá údaje do počítače a … nadešel okamžik, kdy jsem očekával, že mě pošle do Reale Seguros.. ha ha ha… naštěstí ne, ale oznámila mi, že našla pojišťovnu, která mi povinný ručení zajistí. Stát bude asi jen 9 000 Kč. Ptám se jestli to nejde na kratší dobu než rok. Nejde. Říkám, ok, jdeme do toho. Společně zadáme do systému všechny mé a motorky údaje. A pak už jen stačí zadat číslo mého španělského účtu. Španělského účtu! Říkám, že nemám španělský účet, tak vyzkoušíme Revolut, který je relativně celosvětový. Neprošlo to. Je zapotřebí španělské číslo účtu na mé jméno. 

Říkám, že si to zařídím a vrátím se. Zařídit si ve Španělsku účet v bance asi nemusí být nic komplikovaného, ale rozhodl jsem se, že nechci trávit hodiny na pobočce a že to zkusím online. Asi u páté banky jsem to už vzdal. Většinou to zkroskotalo na tom, že nemám správné rezidentní NIE. To co mám je bez fotky. To co chtějí, je s fotkou. Abych měl NIE s fotkou, je zapotřebí zprocesovat další žádost, která má například podmínku, že musíte být minimálně už 3 měsíce ve Španělsku, že tu musíte mít práci nebo doložitelné příjmy, určitou částku na účtu apod. 

Dokonce jsem zkusil založit účet v N26, což je německá online banka, která dokáže teoreticky vytvářet zahraniční účty.  Bohužel web i jejich aplikace neustále padají, support neodpovídá a když tak robotem, který netuší která bije. Účet měl být založený do deseti minut a ani po dvou dnech se nic nedělo. Vzdal jsem to.

Co teď? Postěžuji si kamarádovi Rhysovi, který je Angličan žíjící v Barceloně. Okamžitě má řešení: Jdi tam a řekni jim, že neumíš moc španělsky, že nevíš co máš dělat a že s tím potřebuješ pomoct. Budou brblat, ale nakonec vždycky najdou cestu, jak ti pomůžou. Připomnělo mi to situaci při placení za NIE v bance. Druhá rada zněla: Nebo zkus Bambulu.

BalumbaVe skutečnosti je to Balumba a ne Bambula 🙂 Online možnost sjednání povinného ručení. Dokonce s možností na půl roku. Nepotřebují žádný španělský účet. Jen NIE, adresu, údaje o motorce. Paráda! A za půl roku cena cca 3 000 Kč. Co víc si přát. Celý proces trval okolo 15 minut. 5 minut vyplňování, 5 minut kafíčko, 5 minut než přišly na mail všechny potřebné dokumenty a zelená karta. Juchůůů! Hotovo.

Mimochodem o týden později přišla na e-mail zpráva: Váš účet v bance N26 je nyní aktivní. Sice už ho nepotřebuju, ale pokud to někomu bude k něčemu, skutečně to vytvořilo španělský účet, respektiven IBAN a související čísla jsou španělské.

Royal Interceptor 650

Happy And(y)

Teď už jen čekat 14 dní, než mi gestorie zařídí převod vlastnictví. Papíry mi pak přepošlou na jejich pobočku na Gran Canarii, která mi pak dá vědět.

A skutečně o 3 týdny později mi davájí vědět. Na změnu vlastnictví má člověk přesně 30 dní, jinak může původní majitel kupní smlouvu anulovat. Trošku stres to byla a gestorii jsem musel před Vánoci trochu uhánět. Ale nakonec Happy And(y)